Kategorier Senaste nytt
  • Ny uppdatering angående IT-störningarna

    Återställningsarbetet efter den IT-attack som vi och flertalet andra bolag inom Addtech-koncernen drabbades av den 30 oktober fortskrider enligt plan. Mer om senaste status kan du läsa här.

  • Tack för en trevlig pratstund!

    Så var Elmia Subcontractor över för denna gång. Ett stort tack för alla trevliga pratstunder i vår monter.

  • Stora driftstörningar i våra IT-system

    Just nu upplever vi stora störningar i våra IT-system till följd av ett cyberbrott mot moderbolaget Addtech den 30 oktober.

29 November 2019 |

Ny uppdatering angående IT-störningarna

Som tidigare meddelats lider vi fortfarande av effekterna från den IT-attack som drabbade vår ägare Addtech AB för några veckor sedan. Det var en så kallad ransomware-attack som påverkar 80 av Addtechs 130 dotterbolag. Ärendet är polisanmält och av utredningstekniska skäl kan vi för närvarande inte lämna ytterligare information angående själva IT-attacken. Senaste uppdateringarna om IT-attacken finns att läsa på Addtechs hemsida, https://www.addtech.se/press/senaste-information.

Vi vill understryka att ingenting i utredningen tyder på att IT-attacken medför någon ökad risk för att våra kunder eller leverantörer ska drabbas av IT-intrång.

Arbetet med att komma tillbaka till det normala fortskrider enligt plan, men tyvärr tar ett cyberbrott av det här slaget mycket lång tid att åtgärda. Vi beklagar djupt eventuella problem som detta orsakar och jobbar otroligt hårt samt gör allt som står i vår makt för att minimera eventuella störningar för våra kunder under rådande omständigheter.

Angående läget på Aratron just nu, skulle vi vilja informera er om följande:

Leveranskapacitet
Vi förbättrar vår leveranskapacitet dag för dag. Vissa störningar förekommer dock fortfarande. Situationen är under kontroll men med lägre leveranskapacitet.

Effekter för våra kunder
Det kan fortfarande förekomma längre svars- och leveranstider än normalt. Läget förbättras dock för varje dag som går och snart räknar vi med att vara tillbaka i normalläge.

Hur ni når oss
Det går alldeles utmärkt att mejla eller ringa till oss precis som vanligt.

När alla våra system är återställda till 100 % kommer vi att använda alla tillgängliga resurser för att på kortast möjliga tid återgå till normalläge. Vi kommer att gå ut med ny information så fort vi vet något mer.

Slutligen vill vi rikta ett stort och varmt tack för den stora förståelse och hjälpsamhet som vi har upplevt från våra kunder i denna besvärliga situation. Det har verkligen bidragit till vår kämpaglöd och beslutsamhet att övervinna svårigheterna för att snarast möjligt återgå till den snabba och pålitliga service våra kunder är vana vid.

Vid eventuella frågor är du alltid välkommen att höra av dig till din kontaktperson hos Aratron, https://www.aratron.se/sv/kontakta-oss/ eller på info@aratron.se